poniedziałek, 5 grudnia 2016

Mobbing w miejscu pracy- temat poruszany we wszystkich Europejskich krajach.

Mobbing może występować prawie we wszystkich sferach życia i być zmorą fizyczną oraz psychiczną dla jej ofiar. W dzisiejszych czasach mobbing spotkamy także w pracy. Właśnie dlatego wyszukiwarka ofert pracy - Jobkralle zajęła się tym problemem i przeprowadziła ankietę, by zorientować się jak często pracownicy padają ofiarą mobbingu. Spytaliśmy ankietowanych, czy padli ofiarą mobbingu w swoim miejscu pracy. Po zebraniu i zestawieniu wyników okazało się, że w krajach, w których Jobkralle jest aktywny, aż 60 do 80 % ankietowanych przyznało, że czuło się ofiarą mobbinku czasem bądź nawet często.


Ten wynik jest szokujący, tymbardziej, że ofiara mobbingu, czuje bezsilność by przeciwdziałać złu, które wydarza się w czterech ścianach miejsca pracy. Konkretnie definicję Mobbingu znajdziemy w Kodeksie Pracy i brzmi ona następująco § 2. Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.( Art. 943. KP)

Jeśli jakaś osoba zauważy takie zachowanie w stosunku do niej, nie powinna tego lekceważyć. Na pewno trzeba wziąźć się na odwagę i pierwszą osobą do której powinno się zwrócić w przypadku mobbingu jest przełożony. Ważne jest, by ofiara potrafiła podać szczegóły takie jak, gdzie, kiedy i jak doświaczyła mobbingu, by ten mógł to sprawdzić i wyjaśnić. Jeśli jednak powiadomienie przełożonego nic nie pomoże, ofiara ma prawo oddać  wypowiedzenie z pracy w każdej chwili bez dotrzymania okresu wypowiedzenia nie tracąc żadnych świaczeń z tego tytułu.

Ważne jest, by społeczeństwo zauważało problem i nie przechodziło obok obojętnie. Ofiara zgłaszając to swojej zaufanej osobie w żadnym wypadku nie powinna być ignorowana a jej słowa powinny być brane na poważnie i powinno zostać udzielone wsparcie.

W ankiecie przeprowadzonej w listopadzie 2016 roku wzięło udział 3200 ankietowanych.

niedziela, 27 listopada 2016

Wdrożyć ruch w swoją biurową codzienność

Nic nowego i zaskakującego jest w tym, że sport i ruch to samo zdrowie. Dużo osób wykorzystuje swój wolny czas na aktywność sportową, by właśnie w ten sposób rozładować wszystkie złe emocje oraz napięcie, które powstało w trakcie stresującego dnia w pracy. W tej sposób można odzyskać ponownie równowagę. Uprawianie sportu przynosi same plusy, regularny ruch wzmacnia nasz układ odpornościowy, chroni system sercowo- naczyniowy, wzmaga koncentację i odpowiada za utrzymanie równowagi, sprawia poczucie siły ora pewności siebie oraz oczywiście pozwala nam utrzymać, bądź osiągnąć prawidłową wagę. Z tej racji postanowiliśmy dać Wam kilka wskazówek, jak wdrożyć ruch w dzień pracy oraz jak czerpać z tego korzyści.


 Stój podczas jazdy środkami komunikacji miejskiej. Możesz to praktykować już w drodze do pracy, natualnie też wieczorem, w drodze powrotnej do domu – w biurze siedzisz już wystarczająco długo,  dlaczego więc nie postać w czasie podróży? Pozatym, że jest to dobre dla Twojego zdrowia, to na pewno jest wystarczająca ilość pasażerów, którzy tego siedzącego miejsca potrzebuje i będą Ci wdzięczni za miły gest.

  Wysiądź stację wcześniej lub zaparkuj auto dalej niż zwykle. Równie skuteczne i możliwe połaczenie z krokiem pierwszym. Krótki spacer dotleni Twoje komórki a przy okazji spalisz zbędne kalorie.

  Przesiądź się na rower. Jeśli droga rowerem do pracy nie zajmnuje nam więcej niż godzinę a pogoda sprzyja, nic nie stoi na przeszkodzie, by zostawić auto w garażu i pojechać do biura rowerem. Jeśli weźmiesz pod uwagę częste korki, w których stoisz autem w drodze do pracy, Twój  stracony czas zostaje zrekompesowany. Kolejnym plusem jest, że zaoszczędzisz sobie stresu stojąc w korku a przynajmniej zażyjesz świeżego powietrza i złapiesz trochę promieni słonecznych.

  Zmieniaj pozycję siedzenia i nie zapominaj o przerwach. Nawet jeśli jesteś bardzo zajęty, nigdy nie zapominaj po 20-25 minutach zmienić pozycji siedzenia. Wdróż także przerwy na ruch. Możesz na przykład swój napój, bądź kosz na śmieci umieścić dalej, by być zmuszonym wstać i zrobić kilka kroków. Telefonować możesz również na stojąco. Jeśli już wstaniesz, nic nie zaszkodzi zrobić kilka prostych ćwiczeń ruchowych i rozciągnąć się.

  Wychodź po schodach. Najłatwiejszy sposób, by zapewnić sobie porcję ruchu – zapomnij o windzie! Wychodzenie po schodach to najefektywniejsze ćwiczenia, które również wymodelują pośladki oraz wytrenują uda.